מה היא רפואת השיניים הדיגיטלית ומה היה עד היום?

dentist-digital

עם ההתקדמות הטכנולוגית הרבה בעשור האחרון ברפואת השיניים, והשאיפה של הרופאים להעניק למטופלים טיפול מינימליסטי, מדוייק ואסתטי ככל הניתן, התפתחו שיטות חדשות לתכנון ובניית השיקום. 
בשיטה הקיימת של ביצוע עבודות שיקומיות כגון כתרים מלאים או חלקיים על שיניים או שתלים, רופא השיניים, היה נוטל מטבעים בפיו של המטופל באמצעות חומרים פלסטיים (בדרך כלל על בסיס סיליקון), שולח את המטבעים למעבדה ומקבל מודל גבס של פיו של המטופל. 
על גבי מודל הגבס, הטכנאי במעבדה היה מתכנן ובונה את השיקום עם מעורבות כזאת או אחרת של הרופא המטפל. המודל היה מלווה את המטופל ואת רופא השיניים במהלך הטיפול השיקומי, עליו היו נבנים שלבים שונים של העבודה השיקומית, בעוד שהמטופל היה מגיע של שבוע עד שבועיים, למדידות של העבודה לצורך וידוא הדיוק ונסיון להמנע מסטיות ואי דיוקים. 
השיטה הזאת עבדה ועובדת יפה מאוד ברוב מרפאות השיניים בעולם. 
השיטה אינה חפה מבעיות, שכן לחומרי המטבע, לגבס ולחומרי השחזור עצמם (מתכת, זרקוניה או חרסינה) ישנה נטיה לשנות את נפחם וכך סיכון לגרימת אי דיוקים בביצוע העבודה. 
בעיה נוספת היא שבדרך כלל הטכנאי אינו רואה את פה המטופל וכל נסיון של הרופא להסביר לטכנאי את מבוקשו עלול להיות חסר שכן כידוע נאמר "תמונה אחת שווה אלף מילים". 
עבור המטופל, הקשיים העיקריים הם שלב נטילת המידות אשר באנשים עם רפלקס הקאה מפותח עלול להיות קשה מאוד, ואחריו שלבי המדידות השונות המצריכות הגעה חוזרת ונשנית אל המרפאה.

המהפכה ומשמעותה
עם ההתפתחות הטכנולוגית, יצאו מספר חברות ובראשן חברת SIRONA הגרמנית עם טכנולוגיה של סריקה וחריטה המרפאתית. 
מערכות אלה מאפשרות היום ביצוע מטבע דיגיטלי של השן המושחזת, באמצעות סורק תלת מימדי, עיצוב הכתר על ידי הרופא באמצעות מחשב, ושליחת הקובץ באופן מיידי אל המחרטה הסמוכה (במרפאה) ליצירת כתר סופי. 
היתרונות של המערכת הם רבים, בזכות הימנעות משימוש בחומרי מטבע וגבס, וכך הימנעות מאי דיוקים שעלולים להיווצר בתהליך. הרופא יודע איך הוא רוצה שהשחזור יראה והוא מסוגל לבצע תכנון מדוייק של השחזור לפי ראות עיניו, ללא מעורבות צד שלישי. 
בזכות העובדה שהשיקום מוכן במקום (ברוב המקרים), לא נזקק המטופל לכתר זמני, שכידוע לרוב האסתטיקה והנוחות שלו לקויים. 
לדוגמה בתמונות לעיל, ניתן לראות מטופל שהגיע עם אבדן רב של חומר שן בעקבות עששת, שלאחר דיון באופציות הטיפוליות הוחלט לבצע שיקום של השן באמצעות כתר חלקי. בתמונות ניתן לראות את השן במצבה ההתחלתי, שלבי הסריקה והעיצוב, הטענת בלוק החרסינה בתוך המחרטה, והתוצאה הסופית (ללא התאמות, כי פשוט לא נדרשו כאלה). 
המטופל קיבל שיקום נוח, יציב, איכותי ואסתטי. 
האם הכתרים שעשיתם עד כה לא מספיק טובים אתם בטח שואלים את עצמכם? 
ממש לא. כתרים שנעשות כראוי בשיטה הישנה יכולים לשמש אתכם שנים, ואין סיבה להחליפם כל עוד הם תקינים ומשרתים אתכם כהלכה. הטכנולוגיה רק עוזרת לנו לתת לכם טיפול טוב יותר, נוח יותר ואסתטי יותר ממה שהיה עד כה.
אז אתם מוזמנים להתקדם אל העתיד אל רפואת השיניים הדיגיטלית
השימוש בסורק אינטראאורלי במרפאת שיניים

 מדוע ועל מה כולם מדברים בנושא השימוש בסורק אינטראורלי?
"מהירות ודיוק". זה לוקח 5 דקות, או פחות, כדי לסרוק הכנה או שתל של מטופל, הקשת הנגדית, והמנשך. אין חומרי מטבע, אין צורך להמתין שהחומר יתקשה. אין צורך להביט בשעון. כל המטופלים אוהבים את זה. אף אחד לא אלרגי ל"דיגיטלי!" אין תופעת אפקט הקאה, הסריקות הן בצבע, והן נראות מגניבות. זרימת העבודה הדיגיטלית משתפרת כך גם התקשורת בין הרופא למעבדה.

האם זה שווה את הכסף?
"השורה התחתונה" : כן! אין חומרי מטבע, אין שליחים, יש חיסכון משמעותי בזמן כיסא, אין עבודות חוזרות אין צורך בהתאמות בפה. 

האם הסורקים מדויקים?
מאד מדויקים. מחקרים תעדו כי לקיחת מידות דיגיטליות (הסריקות) משפרת את תוצאות הקליניות ומפחיתה עד כדי מבטלת את הצורך בהתאמות לפני ההדבקה.

האם הטיפול קצר ומהיר יותר?
דבר הרופא: "נהגתי לחכות 3 שבועות עבור כתר שיחזור מהמעבדה שלי. עכשיו אני מקבל אותו בחזרה בתוך 3 ימים". בהתאם להגדרת זרימת העבודה , הרופא יכול לקבל כתר בחזרה למרפאה תוך 24 שעות. זה חיסכון משמעותי בזמן.

האם ניתן לסרוק פה שלם או מקרה שיקומי גדול?
ניתן להשיג את שתי המטרות ב 5 דקות או פחות! גם רופאים המתנסים בפעם ראשונה בסריקה, יכולים לסרוק קשת בתוך דקות. לסורקים המתקדמים יש תכונות ייחודיות המאפשרות להתחיל ולהפסיק את הסריקה בכל נקודה. הסורק יאפשר לרופא להרים היכן שהוא הפסיק את הסריקה בפה כאשר הוא מתחיל לסרוק שוב. הסריקה מאד פשוטה ואינטואיטיבית. זה מאוד יעיל עבור מטופלים עם פתיחת פה מוגבלת, כאלו בעלי רפלקס הקאה, או כאלה שיש להם בפה סמכים וחוטים אורתודונטיים.

נבנה על ידי KAN2K